بخش خصوصی

گپ و گفت شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان با موضوع : رفتار سازمانی و با سخرانی سرکار خانم ویسی

در جلسه گپ و گفت این هفته شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد:
♦️بزرگترین معضل افت سازمان ها نبود روانشناسی سازمانی است.

سرکار خانم ویسی در این جلسه مطرح کرد: از مباحثی که در روانشناسی صنعتی مورد بحث های زیادی قرارگرفته، رفتار سازمانیست که عبارتست از علم مطالعه و کاربرد دانش دربارهٔ نحوه برخورد مردم، افراد و گروه‌ها در سازمان‌ها که کار با رویکردی سیستمی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه تعریف ما از سازمان می‌تواند یک ساختار رسمی از کارهای هماهنگ و برنامه ریزی شده که مستلزم وجود دو یا چند نفر است باشد؛ افزود: پس ما میتوانیم با داشتن نیروی هر چند اندک و رفتاری درست و قابل قبول سازمانی مستحکم با قابلیت ارتقاء وپیشرفت داشته باشیم.

ویسی به مهم بودن زبان بدن در محیط کار اشاره کرد و افزود:برخورد مناسب در مقابل ارباب رجوع و یا حتی یک لبخند ساده می‌تواند کار شما را تا اوج موفقیت پیش ببرد و در عکس این مورد برخورد نامناسب می‌تواند بازار کار شما را رو به افول بکشاند.
او اذعان داشت:به‌کار‌گیری نظریه‌ها و دانش رفتار سازمانی می‌تواند به بخش‌های مختلفی مانند شخصیت، رضایت شغلی و مدیریت پاداش، رهبری، اقتدار و سیاست تجزیه شود. به سختی می‌توان تنها از یک طریق شیوه‌ی درست مدیریت کردن را ارزیابی کرد، اما تحقیقات رفتار سازمانی می‌تواند مجموعه‌ای از راهنمایی‌ها و سرفصل‌ها را در اختیار ما قرار دهد.
ویسی با اشاره به اینکه انتقاد پذیری از مهم ترین اصول یک رفتار درست سازمانیست، گفت:کارمندان بایستی توان همکاری با یکدیگر را به دست آورند و همچنین انتقادپذیر باشند، نباید در مقابل انتقاد ها سریع واکنش نشان دهند باید انتقاد را جزئی از کار بپذیرند.

وی در ادامه افزود: خصومت های شخصی را در محیط کار از بین برده و به خلق و خوی یکدیگر احترام گذاشته و با کارمندان بدخلق با احتیاط رفتار کنید، هرگز شنیدن را متوقف نکنید، هرگز دست از یادگیری برندارید.

ویسی همچنین به مبحث رازداری در سازمان ها اشاره کرد وگفت: شاید در هیچ آیین‌نامه و بخشنامه‌ای به‌صورت صریح و آشکار در شرح وظایف مدیران منابع انسانی و سرمایه انسانی به پیاده‌سازی روشی خاص در فرهنگ‌سازی و رواج رازداری و تبدیل کارمندان به فردی قابل اعتماد اشاره نشده باشد اما روش‌های موثری برای صیانت و امانتداری اندوخته‌های غیرمادی یک سازمان وجود دارد. قبل از هر چیز همواره باید در نظر داشت مسوولیت پرورش افراد وفادار و امین در یک سازمان به‌ویژه در لایه‌های حساس و مدیریتی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظایف مدیران خردمند منابع انسانی است. باید به خاطر داشته باشید موفقیت سازمانی همیشه از داخل سازمان توسط کارمندان شروع می‌شود و سپس به خارج از سازمان نفوذ کرده و به موفقیت‌هایی بزرگ در قبال رقبای کاری تبدیل می‌شود.
وی در پایان مطرح کرد:رعایت اخلاق حرفه‌ای در سازمان، امری لازم و ضروری است تا سازمان از یک سو جامعه را دچار تعارض نکند و از سوی دیگر، با اتخاذ تصمیمات منطقی و خردمندانه منافع بلندمدت خود را تضمین کند. آن چیزی که در مواجهه با مفهوم اخلاق حرفه ای باید مد نظر ما قرار گیرد، این است که نخست اخلاق حرفه‌ای‌، دربرگیرنده اخلاق فردی و اخلاق شغلی است، اما از هر دو فراتر رفته و به سازمان به مثابه یک مجموعه حقوقی ناظر است‌. دوم آنکه‌ امروزه رویکردی استراتژیک به اخلاق حرفه‌ای پیدا شده است‌ و به همین دلیل مسئولیت معنوی شرکت‌ به مدیران استراتژیست سپرده می‌شود؛ نه به واحد پرسنلی و نه حتی به مدیران اجرایی. سوم آنکه‌ در حوزه اخلاق باید دو نوع رویکرد (فضیلت‌گرایانه‌) و (مسئله‌محور‌) را از یکدیگر تفکیک کرد‌. نگرش سنتی به معضلات اخلاقی صرفاً (فضیلت‌محور‌) است‌، نه (مسئله‌محور‌)؛ در حالی که آنچه از معضلات اخلاقی سازمانی گره‌گشایی می‌کند، رویکرد) (مسئله محور‌) است‌. چون معضل اخلاقی‌، یک مسئله است‌ و برای حل اثربخش آن، نیازمند کسب تخصص و مهارت هستیم. نکته اساسی این است که ما باید از تلویحی‌نگری درباره اخلاق حرفه‌ای پرهیز کنیم. چهارم آنکه‌ اخلاق سازمانی نه لزوماً فرد ـ وابسته و نه حتی سازمان ـ وابسته و نه محیط ـ وابسته است؛ بلکه عوامل فردی، محیطی و سازمانی در آن تأثیر دارد. بنابراین، ما در پرداختن به اخلاق، نیازمند نگرش سیستمی هستیم. غفلت از این عوامل در مقام تبیین و تحلیل معضلات اخلاقی، تصمیم‌گیری ما را از واقع‌بینی دور خواهد کرد.

 

 

 

 

همچنین می توانید فایل های پاورپوینت این جلسه را از لینک های زیر دانلود کرده و استفاده کنید.

گپ و گفت رفتار سازمانی با سخنرانی خانم ویسی

روز عرفه بر مسلمین مبارک باد

عید سعید قربان مبارک باد

مدرسه تابستانی صنایع دستی اصفهان

گپ و گفتی دیگر با موضوع تکریم خانواده