بخش خصوصی شورای عالی بانوان

دوازدهمین جلسه گپ و گفت شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی استان اصفهان با حضور زهرا اخوان نسب، رییس شورای عالی بانوان و سرکار خانم سمیه صالحی

ارایه دهنده اولین تز دکتری نورو مارکتینگ در دانشگاه اصفهان:

امروزه ۸۰ تا ۹۵ درصد تصمیمات انسان ها به صورت ناخودآگاه گرفته می شود.

ارایه دهنده اولین تز دکتری نورو مارکتینگ در دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه اعظم فعالیت های انسان به بخش ناخودآگاه آن ها برمی گردد، گفت: امروزه ۸۰ تا ۹۵ درصد از تصمیمات انسان ها به صورت ناخودآگاه گرفته می شود.

 دوازدهمین جلسه گپ و گفت شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی استان اصفهان با حضور زهرا اخوان نسب، رییس شورای عالی بانوان، سمیه صالحی، ارایه دهنده اولین تز دکتری نورو مارکتینگ در دانشگاه اصفهان به منظور آشنایی بانوان با موضوع بازاریابی نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی برگزار شد.

هدف بازاریابی عصبی دستیابی به بخش ناخودآگاه ذهن انسان ها است

در ادامه این جلسه ارایه دهنده اولین تز دکتری نورو مارکتینگ در دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه آل اسمیت، استاد تحقیقات بازاریابی دانشکده مدیریت روتردام و برنده جایزه نوبل در سال ۲۰۰۲  برای اولین بار از واژه “بازاریابی عصبی” استفاده کرد، گفت: این نوع از بازاریابی بیان کننده تکنیک هایی است که به وسیله آن می توانیم به مغز و ذهن مشتری دسترسی و مشکلات بازاریابی را حل کنیم.

سمیه صالحی تصریح کرد: همانطور که علم نانو علمی جدیدی و به توسعه دانش بشری ایجاد کرده، علم نرو نیز در علم معماری، سیاست و بازاریابی مورد استفاده قرار گسترده گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش اعظم فعالیت های انسان به بخش ناخودآگاه آن ها برمی گردد، گفت: امروزه ۸۰ تا ۹۵ درصد از تصمیمات انسان ها به صورت ناخودآگاه گرفته می شود.

اولین تز دکتری نورو مارکتینگ در دانشگاه اصفهان ادامه داد: هدف بازاریابی عصبی دستیابی به بخش ناخودآگاه ذهن انسان ها است.

صالحی از مزایای بازاریابی عصبی به آشکارکردن ناخواگاه و خوداگاه افراد، اشاره کرد.

وی همچنین به ارایه توضیح در خصوص کاربرد بازاریابی عصبی پرداخت و گفت: از جمله این کاربردها تست و توسعه تبلیغات، شناسایی لحاظ کلیدی یک آگهی یا ویدیو، آزمون طراحی بسته بندی، قیمت، طراحی وب سایت، آزمون تجربه داخل فروشگاه، شعار شرکت، محل قرارگیری محصولات، استفاده از بوها و رنگ محصولات غذایی را عنوان کرد.

این مدرس دانشگاه اصفهان در ادامه پارامترهای اندازه گیری بازاریابی عصبی را شامل: حافظه و یادگیری، توجه و ادراک، درگیری احساسی و هیجانی دانست.

صالحی اضافه کرد: ابزارهای بازاریابی عصبی کمک کننده به افراد برای سنجش پارامترها شامل سه دسته اندازه گیری فعالیت متابولیک و ثبت فعالیت های الکتریکی مغز می شود.

بسته بندی در تصمیم به خرید افراد تاثیر بسیار زیادی دارد.

وی گفت: دسته سوم نیز بدون ثبت فعالیت های مغز مشتری، به افراد کمک می کنند به ذهن آن ها دسترسی پیدا کنند.

مدرس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه ۷۵درصد تصمیمات افراد در داخل فروشگاه ها گرفته می شود، اذعان داشت: بسته بندی در تصمیم به خرید افراد تاثیر بسیار زیادی دارد.

صالحی مغز انسان را به سه دسته مغز قدیم (خزنده)، میانی(احساسی) و جدید تقسیم و تصریح کرد: علاوه بر اینکه بیشتر تصمیمات افراد در فروشگاه ها به وسیله مغز قدیم گرفته می شود و نحوه عملکرد این مغز کمک بسیاری به فروشندگان می کند.

مغز قدیم، ضمیرناخودآگاه است

وی ادامه داد: مغز خزنده یا قدیم در مرکز مغز است و علاوه بر اینکه به نیازهای اولیه و حیاتی انسان می پردازد، وظیفه کنترل کلیه اعمال غیر ارادی افراد و رفتارهایی که به صورت عادت درآمده است، را بر عهده دارد.

اولین تز دکتری نورو مارکتینگ در دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مغز خزنده فاقد تفکر و احساس است و فقط به صورت غریزی واکنش  نشان می دهد، گفت: قسمت عمده واکنش ها و رفتارهای انسان توسط این بخش از مغز انجام می شود.

وی از مغز قدیم به عنوان ضمیرناخودآگاه نام برد و افزود: مغز قدیم آنچه دوست دارد انجام می دهد نه آنچه که صرفا مفید است.

مدرس دانشگاه اصفهان مغز عاطفی یا احساسی را مسئول کنترل عواطف و احساسات دانست و تاکید کرد: این بخش از مغز بعد از مغز خزنده بیشترین تاثیرگذاری را دارد.

صالحی ادامه داد: مغز میانی نیز هر کجا احساس راحتی و خوشی داشته باشید دوست دارد در همان وضعیت باقی بماند چراکه به دنبال خوشی و راحتی است.

وی با اشاره به اینکه مغز منطقی در لایه بیرونی مغز است، اذعان داشت: این نوع از مغز وظیفه تفکر، تعقل، سنجش امور، حساب و کتاب کار با ارقام و اعداد و اطلاعات را بر عهده دارد و در واقع محل منطق و استدلال است.

اولین تز دکتری نورو مارکتینگ در دانشگاه اصفهان تاکید کرد: هر چه مغز را شگفت زده شود، تاثیر بیشتری در افزایش فروش دارد چراکه فروشنده باید در هفت ثانیه اول توجه مخاطب را به محصول خود جلب کند و بعد از آن تلاش ها بی فایده است.

وی در ادامه به توضیح شش مورد از محرک های مغز خزنده پرداخت و افزود: این محرک ها شامل: خودمحوری، تضاد، ملموس بودن ، یادآوری اول و آخر ، تکثیر و هیجانات می شود.

مدرس دانشگاه اصفهان در توضیح خودمحوری گفت: مغز خزنده یا قدیم خودمحور است و فقط با مواردی احساس همدلی می کند که مستقیما با رفاه و بقای او در ارتباط باشد.

صالحی اضافه کرد: مغز خزنده از ملموس بودن لذت می برد چراکه علاقمند به اطلاعات ملموس و دائما به دنبال عناصر آشنا، دوستانه و به دنبال تشخیص سریع و ناگزیر است.

وی تاکید کرد: در تمرکز آغازی و پایانی مغز قدیم، بهتر که ابتدا و انتهای پیام نام برند ذکر شود چراکه در ذهن انسان تاثیرگذار است.

بصری بودن ارتباط بسیار زیادی با مغز قدیم دارد

این مدرس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بصری بودن ارتباط بسیار زیادی با مغز قدیم دارد، گفت: عصب بینایی ارتباط بسیار قوی با این مغز دارد چراکه نسبت به عصب شنوایی، ۲۵درصد اطلاعات را عبور می دهد.

صالحی همچنین گفت: کانال بصری ارتباط سریع و قوی با تصمیم گیرنده واقعی فراهم می آورد، در نتیجه هر آنچه توجه بصری را به خود بیشتر جلب کند، برای مغز قدیم اولویت دارد و به صورت اتوماتیک نسبت به آن واکنش نشان می دهد.

وی در توضیح احساسات اضافه کرد: مغز انسان توسط محرک های عاطفی تهیج می شود و نسبت به آن ها واکنش نشان می دهد در واقع احساسات قوی ترین محرک هایی هستند که سبب می شود انسان در مورد انجام یا عدم انجام کاری تصمیم بگیرد.

اولین تز دکتری نورو مارکتینگ در دانشگاه اصفهان همچنین تاکید کرد:‌ بازاریابان محتوا باید در ضمن توضیحات منطقی که به مشتریان می دهند، محرک های احساسی را نیز در پیام های خود قرار دهند تا به صورت ناخواگاه در آن ها احساسی را نسبت به محصول به وجود بیاورند.

صالحی در توضیح عنوان های هیپوکامپی ادامه داد: محققان دانشگاه لندن طی پژوهش های خود به این نتیجه رسیدند که هنگامی که عبارات آشنا به میزان کمی تغییر می کنند، هیپوکامپ مغز تحریک شده و توجه افراد جلب می شود به همین خاطر است که شرکت های تبلیغاتی از این روش به میزان زیاد استفاده می کنند.

وی از آمیخته بازاریابی به عنوان یکی از مباحث مهم بازاریابی یاد و اذعان کرد: آمیخته بازاریابی تلفیق محصول، قیمت ، مکان و ترفیع است که برای هر محصول بایستی به صورت درست و صحیح طراحی شود.

صالحی گفت:‌ آمیخته بازاریابی ارایه یک محصول یا خدمت به بازار هدف، همچنین پیشنهاد یک محصول یا خدمت برای نیازها یا خواسته های یک گروه خاص با ارایه در زمان و مکان مناسب و قیمت قابل پرداخت برای همه گروه می باشد.

مدرس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه محصول به معنای ترکیب کالا یا خدماتی که شرکت به بازار هدف ارایه می دهد، گفت: جنبه های محصول نیز شامل کیفیت، طراحی و برند می شود.

صالحی ادامه داد: مطالعات متعدد، حاکی از تاثیر طراحی محصول خوب در موفقیت تجاری آن محصول دارد چراکه طراحی خوب مصرف کننده را به سمت محصول جلب می کند.

وی همچنین اضافه کرد:‌ برندها نیز نشان دهنده احساسات و افکار مصرف کنندگان در زیبای محصول یا عملکرد آن است چراکه از نمایش تصاویر برند با اندازه، رنگ، متن و تصاویر مختلف افراد  در حالی که FMRI  دراز کشیدن به این نتیجه می رسیم که برند برتر کدام است.

اولین تز دکتری نورو مارکتینگ در دانشگاه اصفهان با بیان اینکه قیمت نواحی را در مغز فعال می کند که می تواند به عنوان احساس درد مورد تجزیه و تحلیل قرارگیرد، گفت: بررسی ها نشان می دهد وقتی قیمت یک محصولی بالا باشد، جایی از مغز که مربوط به درد است فعال می شود.

صالحی ادامه داد: مطالعه نه ساله حاکی از آن است که افراد توجه کمتری به اعداد بعد از رقم اول از خود نشان می دهند.

وی افزود: همچنین این مطالعه حاکی از آن است که، علاوه بر اینکه تفاوت ۲دهم درصد در قیمت۴/۹۹ به ۵ باعث افزایش ۴/۵ درصدی در مقدار فروش می شود، رنگ قیمت نیز در این مورد موثر است.

افزایش قیمت می تواند تداعی کننده تاثیر منفی خرید یک محصول باشد

صالحی در ادامه اذعان کرد: افزایش قیمت می تواند تداعی کننده تاثیر منفی خرید یک محصول باشد چراکه درک زیان را ایجاد می کند و از طرف دیگر قیمت بالاتر می تواند در افزایش کیفیت موثر باشد چراکه منجر به یک ارزش بالاتر برای آن محصول می شود، ارزش بالاتر نیز تاثیر مثبت برای خرید محصول به همراه دارد.

وی با بیان اینکه توزیع شامل فعالیت های شرکتی است که محصول را در دسترس مشتریان هدف خود قرار می دهد، گفت: یکی از جنبه های توزیع، مکان فروش محصول است.

مدرس دانشگاه اصفهان گفت: محصولات می تواند در مکان هایی قرارگیرد که توجه بیشتری را خود جلب کنند، در نتیجه به احتمال انتخاب آن توسط مشتری بیشتر می شود.

صالحی اضافه کرد: در تشخیص اینکه کدام مکان مناسب می باشد تکنیک های ردیابی حرکات چشم بسیار مفید است.

وی ادامه داد: ترفیع به معنی فعالیت هایی است که محاسن محصول را بیان می کند و باعث ترغیب مشتری می شود. استفاده از این تکنیک، تشخیص جذابیت یا عدم جذابیت محصول موثر است.

اولین تز دکتری نورو مارکتینگ در دانشگاه اصفهان ترفیع را به معنای محاسن محصولات دانست که باعث ترغیب مشتری به خرید می شود.

صالحی عامل مهم در بازاریابی، بسته بندی محصول عنوان کرد و در تعریف گفت: بسته بندی، یک سمبل که معنای ضمنی مطلوب یا نامطلوب بودن محصول را به ما منتقل می کند و رفتار مصرف کننده را به فروشنده نشان می هد.

وی عناصر بسته بندی به دو دسته کلامی و بصری تقسیم کرد و افزود: هرکدام از این عناصر تاثیر مهمی در رفتار مصرف کننده دارد.

مدرس دانشگاه اصفهان ادامه داد: عناصر بصری شامل: گرافیک، سایز، عناصر تشکیل دهنده، رنگ محصول می شود که تاثیر مهمی در هیجانات بازار هدف دارد.

صالحی عناصر کلامی را شامل اطلاعات تغذیه ای، خصوصیات درون محصول دانست و گفت: اطلاعاتی که به وسیله عناصر کلامی منتقل می شوند در شروع به افزایش فرایند تفکر مصرف کننده بسیار مهم است.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: بازاریابی اجتماعی نوعی از بازاریابی عصبی است که هدف تکنیک های بازاریابی، دستیابی به نتایج اجتماعی مطلوب است. اهداف بازاریابی اجتماعی تشویق افراد به انواع رفتارهای مثبت است.

 

همچنین برای دانلود فایل پاورپوینت برنامه بر روی نوشته زیر کلیک کنید.


نورومارکتینگ بازاریابی عصب پایه

نظر دهید

برای نوشتن نظر اینجا کلیک کنید